torsdag den 15. oktober 2009

Trilogi af Anne B Ragde



Norske Anne B Ragde har skrevet triologien: Berlinerpoplerne, Erimitkrebsene og Ligge i grønne enge.
Det er absolut ikke en krimi, derimod en familiehistorie om fortid og fremtid. Jeg slugte dem, faktisk læste jeg nr 1 for lang tid siden, men da jeg så fik alle 3 i fødselsdagsgave, har jeg nu læst dem alle lige i streg. Det gjorde intet at læse etteren to gange.
Persongalleriet er fantastisk og så er der både af det triste, men også af det sjove. De er skrevet med meget humor, trods alvoren.

Neshov gården beboes af Far, Mor og ældste søn Tor. Mor og Far er gamle, Tor passer de få grise, mens alt omkring ham er i forfald. Tor har en næsten ukendt datter og to brødre, som han intet har med at gøre. Alle mødes de dog, da Mor ligger for døden.

Faktisk synes jeg, fortællingen er ret svær at beskrive - på mange måder er det en langsom fortælling, men lun og tankevækkende og rigtig god!
Den ene bror er bedemand, den anden homoseksuel vinduesdekoratør - og Tors datter arbejder med hundeadfærd - siger det så ikke sig selv, at modsætninger mødes og det kun kan blive en god historie??

What to say? Læs den!

PS. Til det arbejdende folk.. Jeg tror, jeg har læst 7 romaner de seneste 8 uger.. Fedt hva' ??!

1 kommentar:

  1. Jeg har to af bøgerne stående i reolen. Dem må jeg have fat på. Godt - Lene

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.