onsdag den 18. februar 2009

Under en strålende sol

Jeg bliver lige nød til at reklamere for denne bog endnu en gang.
Skrevet af Khaled Hossein, som også skrev Drageløberen (læs Drageløberen FØRST - det er en fantastisk bog, som ikke fortjener at miste noget i forhold til andre bøger).
Under en strålende sol følger to kvinder i Afghanistan op igennem de turbulente 70ere og frem til i dag. Bogen er skrevet helt fantastisk letlæseligt. Den fanger fantastisk meget, selvom den ikke er beriget med et decideret plot, og den bevæger som ingen andre bøger jeg har læst!
For mig at se er det en af de absolut bedste bøger der findes... Og selvom I ikke nødvendigvis er helt enig med mig i dette er jeg 100% sikker på at også I vil få en ultimativ læseoplevelse ud af denne bog - men vær klar til at finde kleenex'erne frem, for forfatteren tester tårekanalerne utallige gange gennem denne historie! Et samsurium af Afghansk historie, spænding, drama, følelser, varme, kærlighed, ondskab og fantastisk inspirerende medmenneskelighed!!

Jeg kan ikke understrege det nok; LÆS DEN (MAB)

5 kommentarer:

  1. Jeg kan som Morten varmt anbefale at læse Under en strålende sol. Jeg har samme oplevelse som Morten.
    Det kan tilføjes, at Drageløberen skrevet af samme forfatter også er rigtig god læsning. Hvis én af I andre har den tydeligere på nethinden end jeg, bør den også komme på listen over vores bøger. Hvis andre ikke gør det, vrider jeg lige hjernen lidt.
    Erland

    SvarSlet
  2. Jamen, jeg har helt sikkert Drageløberen tydligt på nethinden:). Det ér nemlig en fantastisk bog, hvilket også gjorde at jeg tilrådede at man også læste den... og dertil kan siges, at det faktisk også er en ret vellykket filmatisering af bogen. Men Drageløberen tager udgangspunkt i mændenes Afghanistan (og nej - der er ikke noget med at det er samme historier de to bøger følger, så man kommer bestemt ikke til at kede sig ved at læse begge). Her er det en rig familie, og særligt drengene i familien, man følger. Den rige dreng har en ven blandt tjener folket, hvilket giver nogen komplikationer... både indre og ydre. Efter et drageløb, som er en stor begivenhed i Kabul igennem 70erne, tager begivenhederne en dramatisk drejning, der slår skår i forholdet mellem drengen og hans ven... Krig, over flere gange, tvinger familien til at flygte udenlands, men det gamle venskab spøger stadig.... herfra må I selv læse videre:). Det er en fantastisk bog, og eneste grund til jeg placerer den lavere end "Under en strålende sol" er kun betinget af relativitetens ubamhjertige væsen:)! Uden bogen "Under en strålende sol" havde Drageløberen lagt sig i toppen på min liste:). Så læs helt sikkert også den!!
    MAB

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke læst Drageløberen - men var fuldstændig bidt af "Under en strålende sol". Jeg tudede vist mere end én gang....

    SvarSlet
  4. Jeg har "kun" læst drageløberen, men det var en stor oplevelse. Synes den var utrolig godt skrevet, og jeg måtte her flere gange have snotkludden frem :-. Glæder mig nu til at læse "Under en strålende sol", som jeg heldigvis har på min bogreol.....

    SvarSlet
  5. Så fik jeg læst "Under en stålende sol". Puha den var både smuk og meget hård. En gribende bog, som i den grad er vær at læse.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.