tirsdag den 27. oktober 2009

Engle og Dæmoner af Dan Brown


Af gode kolleger fik jeg til min fødselsdag et gavekort til "Bog & Idé". Jeg købte denne bog, som jeg først har læst efter vores tur til Rom. Nu har jeg lyst til at komme dertil igen...
Det er en fantastisk velskrevet bog. Der er passager i den, som jeg skal vende tilbage til. Især problematikken vedr. videnskab contra religion har optaget mig meget. Derudover får man foræret en masse kulturelt om Rom. Den kan virkelig anbefales.
Robert Langdon bliver tilkaldt til CERN, et forskningscenter i Schweiz, hvor en af forskerne er blevet myrdet. Et mystisk symbol er blevet brændt på hans bryst. Symbolet har forbindelser til bevægelsen Illuminati, som Robert forsker i, og som man egentlig ikke troede eksisterede mere. Men den er i høj grad handlekraftig. Det kommer efterhånden frem, at den myrdede forsker er første del af en plan, som går ud på at udslette Vatikanstaten inden for 24 timer.I selve Vatikanstaten skal kardinalerne samme dag vælge en ny pave efter den tidligere paves død. Alle kardinalerne er derfor samlet, bortset fra de fire, som er oplagte kandidater til pavevalget. De bliver kidnappet af folkene bag Illuminati, som truer med at dræbe en af dem hver time, indtil Vatikanstaten bliver udslettet kl. 24. Robert og Vittoria, som er datter af den myrdede forsker, haster til Vatikanstaten, hvor de har 5-6 timer til at forhindre flere mord og udslettelsen. Det eneste, de har at gå efter, er nogle gamle spor skrevet af selveste Galilei.

1 kommentar:

  1. Det er ved at være et stykke tid siden, jeg læste denne bog - men jeg slugte den også temmelig hurtigt. Det var en af de første krimi bøger, jeg stiftede bekendskab med - og har været fuldstændig solgt siden. Så har man ikke læst den, er det på tide.......

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.